Sök

Glutenfria och nyttig granola

En krispig, nyttig och glutenfri granola gör du enkelt själv på 30 minuter! Den här är bakad med nötsmör vilket gör den extra proteinrik och mättande.

Glutenfria och nyttig granola, av Anna Winér

Tips till granolan

Välj de fröer och nötter som du har hemma och gillar. Jag blandade glutenfri havre, solroskärnor, linfrö, sesamfrö och pumpakärnor. Även nötsmöret kan du välja utifrån vad du iglar bäst och tål. Testa med jordnötssmör, mandelsmör eller kanske solrosfrösmör?

Glutenfria och nyttig granola, av Anna Winér
Skriv ut

Glutenfria granola

Du behöver

  • 6 msk nötsmör, 99% nötter
  • 4 dl glutenfritt havregryn, nötter, frö mm.
  • ev. 4 msk sötning
  • 2-4 msk vatten

Så gör du

1. Mixa nötsmör med en blandning av havre, frö och nötter. Välj de sorter du gillar bäst! Tillsätt även eventuell sötning och vatten tills granolan börjar klumpa ihop sig.

2. Sprid ut granolan på ett bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen på 150 grader ca 10-20 minuter. Den ska bli krispig men inte bränd.

Följ receptets skapare Anna på instagram >>

Choose language

The page will automaticly be translated.

Gilla Fixasjälv på Facebook