Glutenfria och nyttig granola

En krispig, nyttig och glutenfri granola gör du enkelt själv på 30 minuter! Den här är bakad med nötsmör vilket gör den extra proteinrik och mättande.

Följ receptets skapare Anna på instagram >>

glutenfria-och-nyttig-granola-av-anna-winer-03-jpg.jpg

Tips till granolan

Välj de fröer och nötter som du har hemma och gillar. Jag blandade glutenfri havre, solroskärnor, linfrö, sesamfrö och pumpakärnor. Även nötsmöret kan du välja utifrån vad du iglar bäst och tål. Testa med jordnötssmör, mandelsmör eller kanske solrosfrösmör?

glutenfria-och-nyttig-granola-av-anna-winer-04-jpg.jpg

Glutenfria granola

Du behöver

  • 6 msk nötsmör, 99% nötter
  • 4 dl glutenfritt havregryn, nötter, frö mm.
  • ev. 4 msk sötning
  • 2-4 msk vatten

Så gör du

1. Mixa nötsmör med en blandning av havre, frö och nötter. Välj de sorter du gillar bäst! Tillsätt även eventuell sötning och vatten tills granolan börjar klumpa ihop sig.

2. Sprid ut granolan på ett bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen på 150 grader ca 10-20 minuter. Den ska bli krispig men inte bränd.

Följ receptets skapare Anna på instagram >>

Missa inte alla smarta tips på instagram och facebook!

Följ receptets skapare Anna på instagram >>

Häng med FixaSjälv på facebook >>

FixaSjälv på instagram >>

Prenumerera
Notis om
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

Nästa inlägg

Nyttig och glutenfri äppelpaj

0
Vad tycker du? Lämna gärna en kommentar.x
()
x