Sök

Proteinrika och enkla jordnötsplättar på 2 ingredienser

Jag älskar jordnötssmör och vad är väl bättre än att steka plättar av det till frukost? Plättarna är snabba, enkla, riktigt proteinrika och mättande. Med krämig jordnötssmör på toppen, lite bär och bananskivor går receptet hem hos de flesta!

Skapat av Anna Winér @anna_winer

Använd jordnötssmör av hög kvalité 

Då plättarna består till största del av jordnötssmör väljer jag alltid ett av hög kvalité. Min favorit består av 99,3% jordnötter och lite salt. Inga tillsatser eller socker! Plättarna kommer smaka så mycket bättre med ett bra jordnötssmör.

rjordnötsplättar med blåbär, av anna winér

Plättar som passar de allra flesta

Plättarna är både glutenfria och de innehåller inget vitt socker. Receptet innehåller bara rena råvaror som gör att plättarna smakar underbart gott, blir fulla av protein och nyttigheter som håller dig mätt länge!

plättar av jordnötssmör, av anna winér
Skriv ut

Jordnötsplättar på 2 ingredienser

Du behöver

  • 8 ägg
  • 2 dl jordnötssmör, endast jordnötter + salt

Så gör du

48 plättar

1. Mixa jordnötssmör med ägg, eller banan för vegansk version, till en jämn smet.
2. Stek plättar eller pannkakor av smeten på medelhög värme.

Tips på tillbehör till plättarna

Friskt: Bär, banan, äppelbitar eller en fruktsallad.

Krämigt: 1 avokado mixat med 1 banan och 1 msk kakao till en chokladpudding.

Proteinrikt: Jordnötssmör, hackade nötter eller bacon/fejcon.

Klassiskt: Sylt, grädde eller nutella.

För att följa Fixasjalv på Facebook: klicka här

För att följa Fixasjalv på Instagram: klicka här

För att följa receptets skapare Anna Winér på Instagram: klicka här

Choose language

The page will automaticly be translated.

Gilla Fixasjälv på Facebook