Sök

Enkel vegansk fil med probiotika

Den här enkla filen, som är gjord på cashewnötter, blir riktigt syrlig och krämig. Det bästa är att den kan ätas av såväl veganer, laktosintoleranta, mjölkproteinallergiker med flera.

Skapat av Anna Winér @anna_winer

Vegansk fil med probiotika, av Anna Winér

Vegansk fil på 3 ingredienser

Du behöver cashewnötter, vatten och och probiotika kapslar för att göra filen. Probiotika kapslar hittar du på apotek och det är mjölksyrebakterier som kommer ge filen sin sura smak. Beroende på hur tjock du vill ha yoghurten varierar du mängden vatten när du mixar ihop nötterna. Du kan även variera hur sur du vill ha filen genom att öka mängden probiotika och låta den stå framme länge än 24 timmar.

Vegansk fil med probiotika, av Anna Winér

Blötlagda cashewnötter på 15 minuter

Cashewnötter ska egentligen ligga i blöt i flera timmar innan man använder dem. Men har du bråttom så finns det ett smart tips som gör att de är redo att avvändas på 15 minuter!

Gör så här:

1. Täck nötterna med vatten i en kastrull och koka upp. 

2. Stäng av värmen, sätt på locket och låt stå 15 minuter.  

3. Skölj nötterna noga och sen är de redo att användas!

Vegansk fil med probiotika, av Anna Winér
Skriv ut

Vegansk fil

Du behöver

  • 1 dl cashewnötter, ekologiska och blötlagda
  • ca. 1 dl vatten
  • 1 probiotika kapsel

Så gör du

1 sats

1. Mixa blötlagda cashewnötter slät med vatten.

2. Blanda ner innehållet från 1 probiotika kapsel.

3. Häll på en burk med lock och låt stå i rumstemperatur, eller i en "yoghurtmaskin", ca 24 timmar.

Choose language

The page will automaticly be translated.

Gilla Fixasjälv på Facebook