Sök

Underbar banankola med kolaton

Den här banankolan är för bra för att vara sann! Den består av en enda ingrediens, bananer såklart, och smakar gudomligt. Dessutom är den helt utan tillsatt socker, gluten, laktos, nötter, ägg och annat tjafs. 

Se videon nedan

Hur ofta kan man göra eget hälsosamt godis med bara en enda ingrediens? Den här banankolan är bland det smartaste jag har fixat. Enkel, nyttig och god med en djup karamellaktig smak.

Jag har länge längtat efter nytänkande recept där det behövs övermogna bananer. Ju brunare, desto bättre är hemligheten till den här kolan.

TÄNK PÅ:

  1. Bananerna förlorar väldigt mycket av sin ursprungliga volym när du kokar ner dem, så se till att använda många bananer. Du vill ju ändå få ut ett gäng kolor i slutändan. Mitt tips är minst 1,5 kilo, alltså 6-8 bananer
  2. Ja, bananerna ska vara väldigt mogna. Minst prickiga, men ännu hellre bruna. Tänk: ju mörkare, desto bättre.
  3. Konsistensen på den färdigkokta kolan ska vara väldigt tjock, ungefär som tuggat tuggummi. När du tror att du är färdig, koka lite till
  4. Kolan blir väldigt mjuk. Med facit i hand undrar jag om det inte är smartare att göra kolarna i tjockare, kvadratisk former. Prova dig fram!

SMAKSÄTT DIN BANANKOLA
Banankolorna är väldigt goda naturella eftersom de har en söt karamellig smak i sig själva. Vill du ändå variera dig rekommenderar jag nedanstående smaksättningar

  • Vaniljpulver
  • Kakao
  • Lakritspulver
  • Kanel
  • Kardemumma

Till och med min äldste son Elmer, som inte gillar färska bananer, älskar den! 

Perfekt som mellis, i fruktlådan i skolan eller kvällssnacks framför TV:n.
 

Skriv ut

Mjuk och nyttig banankola

Du behöver:

  • 1,5 kilo Övermogen banan
  • Ev smaksättning som vaniljpulver, lakritspulver, kanel eller kardemumma

Så gör du:

  1. Skala bananerna och mmixa dem till en slät bananpuré
  2. Koka upp bananpurén i en tjockbottnad kastrull på låg värme.
  3. Låt sjuda på låg värme och rör ofta (minst varje minut)
  4. Använd något platt att röra med som du lätt kan skrapa botten med.
  5. Efter ett tag börjar massan att sluta skvätta, då kan du höja värmen något.
  6. Fortsätt att sjuda och röra tills att bananmassan har kokat ned och blivit seg i konsistensen.
  7. Den ska bli riktigt tjock och seg. När du tror att den är färdig, koka lite till.
    Det krävs att du rör och skrapar botten av kastrullen rejält på slutet medan kolamassan fortsätter att koka ned och sega till sig.
  8. Hela processen tar ca 60 minuter.
  9. Färgen på den färdiga kolan kan också variera beroende på hur mogen bananen är och hur den oxiderar och karamelliseras. Ju längre du hettar upp den, desto mörkare blir den.
  10. Platta ut massan mellan bakplåtspapper så att den är ca 2 mm tjock.
  11. Kyl ca 30-40 min
  12. Klipp banankolan i fina, avlånga godisbitar. Låt pappret sitta kvar så har du en naturlig förpackning. Observera att banankolan kommer att vara mjuk i konsistensen.
  13. Bjud och njut! 

IDÈ FRÅN NILLAS KITCHEN
Idén till de här mjuka banankolorna fick jag från duktiga Nilla som har Nillas Kitchen, en blogg med en massa härliga och hälsosamma recept. Jag har dock gjort några ändringar i hennes recept. Exempelvis har jag ändrat formen eftersom jag ville efterlikna barnens favoritgodis Banana Skids.

--------------------------------------

Tipsa gärna dina vänner om den här läckra och enkla banankolan. Använd facebookknappen nedanför inlägget för att dela.

För att följa Fixasjalv på Facebook: klicka här

För att följa Fixasjalv på Instagram: klicka här

Choose language

The page will automaticly be translated.

Gilla Fixasjälv på Facebook