Sök

Nyttig och glutenfri äppelpaj

Mjuka kaneläpplen toppade med en krispig smuldeg med nötsmör är både enkelt och snabbt att fixa. Just nötsmöret i smuldegen gör att pajen både blir proteinrik, mejerifri och underbart god.

Nyttig och glutenfri äppelpaj, av Anna Winér

Tips till äppelpajen

Välj de fröer och nötter som du har hemma och gillar. Jag blandade glutenfri havre, solroskärnor, linfrö och sesamfrö. Även nötsmöret kan du välja utifrån vad du gillar bäst. Testa med jordnötssmör, mandelsmör eller kanske solrosfrösmör?

Lite kanel i smuldegen är också väldogt gott!

Nyttig och glutenfri äppelpaj, av Anna Winér
Skriv ut

Glutenfria äppelpaj

Du behöver

  • Äppelbitar
  • Kanel
  • 6 msk nötsmör, 99% nötter
  • 4 dl glutenfritt havregryn, nötter, frö mm.
  • ev. 4 msk sötning
  • 2-4 msk vatten

Så gör du

1. Skiva äppelbitar och blanda med kanel i en form. Häll även i lite vatten om äpplena är av en fast sort.

2. Mixa nötsmör med en blandning av havre, frö och nötter. Välj de sorter du gillar bäst! Tillsätt även eventuell sötning och vatten tills du du får en smuldeg.

3. Sprid ut smuldegen ovanpå äppelbitarna och grädda mitt i ugnen på 175 grader ca 20-30 minuter.

Följ receptets skapare Anna på instagram >>

Nyttig och glutenfri äppelpaj, av Anna Winér

Choose language

The page will automaticly be translated.

Gilla Fixasjälv på Facebook