Sök

Fixa härliga kokosbars på 10 minuter

De här kokosbarsen är helt beroendeframkallande. Och det bästa av allt- du fixar dem på mindre än 10 minuter. Utan ugn. Dessutom glutenfria, laktosfria och veganska.

Folk frågar ofta om inte jag och min familj är konstant höga på socker, så mycket som jag bakar. Svaret är nej. Faktum är att jag som de flesta andra försöker hålla sötsakerna till helger (när vi ofta spelar in filmer och barnen får provsmaka).

Lika ofta som jag bakar riktigt söta saker experimenterar jag med nyttigare varianter. Och då kan det hända att det slinker ner något provsmak mitt i veckan. Som de här kokosbarsen. Riktigt enkla att baka, supergoda och relativt hälsosamma. 

PASSAR DE FLESTA
De här kokosbarsen är både glutenfria och laktosfria. Den är dessutom helt utan animaliska ingredienser och vitt socker och passar således de flesta.

Här är sex andra recept som passar de flesta.

KNAPRIGA MUSLIBARS. Med rostad havre och jordnötssmör.

FRUKT OCH BÄRREMMAR. 0 % socker

NYTTIG BANANKOLA. Bara en ingrediens (gissa vilken?)

HEMLIGA CHOKLADBOLLAR. Chokladbollar med hemlig ingrediens

KANELBULLEGLASS. Glass som smakar kanelbulle

GRÖTGLASS. Gröt- fast i glassform

 

DOPPA I MÖRK CHOKLAD
Elmer, min äldste son tycker att de här kokosbarerna smakar Bounty. Och med tanke på att det är en av hans favoritchoklader låter det som ett riktigt högt betyg.

Ett tips är att doppa dem i mörk choklad. Vips så har du verkligen en mumsbit som smakar Bounty. Den här fina bilden kommer från duktiga Camilla på mykitchenstories.se. Kolla in hennes sida HÄR för en massa inspirerande och härliga recept.

 

Skriv ut

Härliga kokosbars

Du behöver:

  • 3 dl  kokosflingor
  • 0,5-0,75 dl flytande sötning, ex. neutral honung eller sirap (lönnsirap, dadelsirap, vit sirap eller agavesirap)
  • 4 msk kallpressad kokosolja
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • 1/4 tsk salt

Så gör du:

  1. Blanda ihop alla ingredienser i en skål så att du har en härligt doftande kokosmassa
  2. Gällande sötningen har vi alla olika preferenser så smaka dig fram. Det beror också på vilket sötningsmedel du använder.
  3. Klä en mindre form med bakplåtspapper och tryck ner kokosmassan i formen
  4. Ställ in i kylen en timme (eller frysen 15 minuter)
  5. Skär upp i fina rutor
  6. Kan förvaras i kylen i minst ett par veckor (eller frysen ännu längre)
  7. Perfekt som mellis, efter träning eller i fruktlådan till skolan


PS. Gällande sötning gäller det att prova sig fram. En tjej skrev till mig att hon hade använt blomsterhonung och att den smaken tog över helt. Använd alltså någon neutral honung alternativt något som du vet att du tycker väldigt mycket om.

-------------------------------------------------------
Tipsa gärna dina vänner om de här härliga kokosbarsen. Använd facebookknappen nedanför inlägget för att dela.

För att följa Fixasjalv på Facebook: klicka här
För att följa Fixasjalv på Instagram: klicka här

Choose language

The page will automaticly be translated.

Gilla Fixasjälv på Facebook